top of page
Foto van schrijverclaragruben

25 jaar werkzaam in de cruisebranche!

Vandaag zit ik 25 jaar in het mooie cruise-vak. Wat een tijd! Begonnen in 1996 bij cruisetouroperator Cruise Travel, toen ik zelf (door de TV-serie ‘Loveboat’) nog de bekende cruise-vooroordelen had (dat cruisen iets was voor ‘rijke gepensioneerden’, dat je ‘opgesloten’ zou zitten aan boord…). Niets bleek minder waar, toen ik enkele maanden later mijn eerste studiereis maakte. Ik dacht: ‘wat een leuke manier van reizen’. Veel zien en toch maar één keer je koffer in- en uitpakken, dat wilde ik vaker doen!


Mijn werkzaamheden lagen eerst bij de reisdocumenten. Dat werd al snel aangevuld met werk op de afdeling reserveringen, ook in de weekenden en op beurzen. In de volgende fase hield ik mij bezig met marketing rondom het cruiseproduct. En werd ik ingewijd in het maken van cruise-brochures (ja, het waren de tijden van ouderwets drukwerk en geen mobiele telefoon). Toen kwamen de groepen en bijzondere incentive-cruises. Zo ontwikkelde ik mij in de cruise-branche en ik vond het steeds leuker!


Toen ik alle facetten van het bedrijf zo’n beetje doorlopen had en het eigen ondernemerschap lonkte, richtte ik in 2008 mijn eerste eigen cruisebedrijf Dock C op. Net begonnen barstte de crisis los en dat betekende creatief zijn en blijven en soms bakens verzetten. Ik kon meer persoonlijke aandacht aan de klanten besteden en meer op maat gaan werken. Om na groei en bloei 11 jaar later te ontdekken dat ik vrijwel uitsluitend bezig was met het managen van een bedrijf en een team, in plaats van bezig te zijn met cruiseadvisering… Hmm… Begin 2019: ik kwam tot de conclusie dat het tijd was om Dock C los te laten. En een nieuw eigen bedrijf te starten. Een stap die NOG beter bij mij zou passen: Clara’s Choice. Mijn allerbeste keuze. Geen kantoor met personeel, maar zelf elke dag bezig zijn met cruiseadvisering. Enthousiaste gesprekken met (potentiële) cruisers (waarvan sommige al JAREN mijn klant zijn). Samen met klanten tot de juiste keuze komen qua rederij, schip en route. Echt werk maken van een cruise-boeking, de puntjes op de i zetten. Op maat werken en ook durven zeggen als ik denk dat ik een beter cruise-idee heb dan waar de klant zelf mee komt. Want uiteindelijk alles voor de klant. En als die blij is, ben ik het ook!


Gedurende deze 25 jaar maakte ik (naast heel veel mooie eigen cruises naar alle uithoeken van de wereld) van alles mee: orkanen in de Caribbean, een rederij die failliet ging terwijl er gasten aan boord waren, de aanslagen van 11 september 2001, de aswolk in IJsland… Never a dull moment. De cruisebranche had er mee te maken of de cruisebranche had er last van. En de cruisebranche was er door verslagen, dan heb ik het over 9/11 (nine-eleven), want die gebeurtenis had veel impact. Zomaar ineens lag ons mooie cruise-vak ineens helemaal stil, iets wat we niet voor mogelijk gehouden hadden. Achteraf bezien, maar dat weten we nu, was de lengte van die periode niets ten opzichte van de lengte van de Corona-crisis. In het begin van de pandemie dachten we aan een crisis in China. Toen het in Europa toesloeg dachten we aan weken, nou vooruit een paar maanden. Maar dat we er anderhalf jaar later nog steeds mee te maken zouden hebben (en wie weet hoe lang nog in de toekomst), had niemand gedacht. Schepen lagen maandenlang stil. Het werk werd anders, ik was bezig met omboeken, tegoeden terugvragen en heel andere vragen beantwoorden. Het hoort er allemaal bij. Inmiddels zijn we een beetje ‘gewend’ aan de pandemie. Als we willen reizen dan vraagt dit een ander gedrag van ons. Ons houden aan maatregelen, het invullen van formuliertjes, en testen. En dan maakt het op zich niet uit waar we zijn… als we ons maar aan de maatregelen houden. Sinds kort zijn mijn klanten voor het eerst weer aan boord. Met een drankje aan dek, genietend van het comfort van een mooi cruiseschip, een heerlijke maaltijd en een andere cultuur en klimaat. En dan krijg ik een appje: ‘Yes, we zijn aan boord’ of ‘We genieten er zoooo van’! En dan denk ik ‘hier heb ik het voor gedaan’. Niets maakt mij blijer dan een blije klant. Ik hoop nog vele jaren prachtige cruisevakanties te mogen samenstellen en boeken. Mensen enthousiasmeren voor korte en lange cruises ‘all over the world’… Ik verzorg het nog altijd erg graag, van het eerste idee tot en met de reis!



bottom of page