• claragruben

Veel gestelde vragen over het boeken van een cruise-vakantie (juli 2021)

Updated: Jul 21


Een heerlijke cruise-vakantie, wie wil dat nu niet… Reishonger en cruiselust nemen alleen maar toe in deze tijd. Veel mensen staan te popelen om weer te gaan cruisen. Onder het mom van niet langer uitstellen, maar genieten zodra het weer kan. Een aantal vragen komt momenteel heel regelmatig voorbij. De meest gestelde vragen heb ik hieronder beantwoord. 1. Kan ik op dit moment cruisen? Ja, dat kan! Diverse rederijen zijn weer gestart, als is het soms met één schip en in een ander vaargebied dan oorspronkelijk gepland. Uiteraard zijn er op dit moment nog allerlei voorwaarden, deze volg ik op de voet. Corona-maatregelen en vereisten kunnen per land verschillen, maar zeker als u volledig gevaccineerd bent is reizen prima mogelijk (ook al heeft Nederland op dit moment code rood, ieder land kijkt individueel naar de mogelijkheden en vereisten). Omdat de situatie nog wijzigt, zijn er soms vaarroutewijzigingen mogelijk, waarover u uiteraard zo snel mogelijk geïnformeerd wordt. 2. Kan ik op dit moment een cruise boeken en wat zijn de risico’s? Het boeken van een toekomstige cruisevakantie is al heel goed mogelijk! Dit gebeurt momenteel onder heel flexibele voorwaarden (voor zowel omboeken als annuleren), soms zelfs tot enkele dagen voor vertrek. Na de aanbetaling geldt bij veel rederijen een latere datum voor de restantbetaling dan gebruikelijk. Ik informeer u graag.


3. Ik heb een SGR Corona-voucher, wat zijn de regels hiervoor? Alleen indien voor een -door de rederij geannuleerde- cruise een SGR-Coronavoucher is vertrekt (met een financiële garantie van de Nederlandse Stichting Garantiefonds Reisgelden), dient de reissom binnen één jaar na uitgifte van het voucher volledig terugbetaald te zijn. Tenminste, als het voucher dan niet gebruikt is voor het boeken van een nieuwe cruise. SGR-Coronavouchers zijn alleen uitgegeven voor in 2020 (of eerder) geboekte cruises, welke door Corona geannuleerd moesten worden (met als uiterste vertrekdatum 30 april 2021). Na deze periode geldt dat de reissom binnen 14 dagen terugbetaald moet worden indien de cruise door de rederij geannuleerd is. Clara’s Choice heeft alle reissommen van cruises die niet konden worden uitgevoerd volledig gerestitueerd. 4. Ik heb geen SGR Coronavoucher, maar wel een tegoed. Wat zijn de regels hiervoor? Indien u zelf uw cruise heeft geannuleerd, voordat de rederij de cruise officieel annuleerde, heeft u waarschijnlijk uit coulance ook een tegoed (meestal Future Cruise Credit genaamd) ontvangen. Dit tegoed kan en hoeft niet altijd te worden omgezet in een terugbetaling. Uw tegoed heeft dan meestal een waarde ter hoogte van uw aanbetaling of annuleringskosten. De geldigheidsduur van die tegoeden is ruim, maar per rederij wel verschillend. Gelukkig zijn rederijen veelal bereid de tegoeden te verlengen, zeker zolang de cruises niet hervat zijn. Vraag er gerust naar. Uiteraard assisteer ik u graag (ook als de betreffende cruise oorspronkelijk niet bij Clara’s Choice werd geboekt). 5. Stellen de rederijen een vaccinatie verplicht aan hun passagiers? Op dit moment is bij alle rederijen een volledige vaccinatie (minimaal 14 dagen oud) verplicht. De regels en verdere vereisten zijn afhankelijk van de te bezoeken landen. In sommige gevallen zijn er extra vereisten in de vorm van een antigeen-test, sneltest of temperatuur-check. Veel rederijen hebben al een Covid-19 protocol. Vraag ernaar. De schepen hebben een eigen test-faciliteit aan boord, waardoor Corona snel opgespoord kan worden. 6. Is het dragen van een mondkapje aan boord verplicht? Voorlopig stellen de rederijen het dragen van een mondkapje verplicht in de gangen of zolang men zich in het schip verplaatst, evenals het houden van 1,5 m afstand tot andere passagiers. Zodra u in een restaurant, lounge of aan dek heeft plaatsgenomen, mag het mondkapje af. De afstand tussen de zitjes en tafels bedraagt minimaal 1,5 m. Uiteraard zal er geen mondkapjes-plicht zijn in de eigen hut/suite en op een eigen balkon.

7. Kan ik mij verzekeren tegen Corona? Het is altijd raadzaam een annuleringsverzekering af te sluiten, voor het geval u of uw reisgenoot niet kunt reizen wegens ziekte (of moet annuleren wegens ernstige ziekte van eerstelijns familieleden). Als u niet op reis kunt, omdat u ziek bent als gevolg van het Corona-virus, dan kunt u de annuleringskosten ook claimen bij uw annuleringsverzekering. De annuleringsverzekering dekt geen annuleringskosten als u door de Corona-situatie niet durft te reizen of geen zin meer hebt om de reis te maken. De annuleringsverzekering dekt ook geen annuleringskosten als u in aanraking bent geweest met iemand die besmet is en u daarom in quarantaine moet. Voor meer informatie kunt u uiteraard contact opnemen met Clara’s Choice. 8. Dekt de reisverzekering eventuele medische kosten als ik besmet raak met Corona? Clara’s Choice raadt aan een reisverzekering af te sluiten inclusief medische kosten. Wordt u zelf ziek tijdens uw reis, dan dekt uw reisverzekering eventuele doktersbehandelingen (ook Corona-gerelateerd). Moet u langer in het buitenland blijven, bijvoorbeeld wegens quarantaine maatregelen, dan worden de extra verblijfskosten niet zondermeer vergoed. U kunt zich hiertegen echter wel verzekeren. Veel rederijen dragen de kosten van een eventuele quarantaine of een langer verblijf. Eveneens staat de rederij u bij als u tijdens uw cruise positief test op Corona. Vragen? Clara's Choice helpt u graag. 9. Mag ik zonder excursie aan land gaan? Onderdeel van de maatregelen en protocollen kan (voorlopig) zijn dat gasten alleen ‘georganiseerd’ van boord kunnen. Dit verschilt echter per rederij, ik informeer u graag! De regels in de landen, die gedurende de cruise aangedaan worden, spelen ook een rol. Uiteraard krijgt u tijdig de informatie over de regels die gelden tijdens uw cruise. Lokale omstandigheden kunnen er overigens toe leiden dat de regels vlak voor aankomst wijzigen of dat de vaarroute wijzigt.


10. Wat gebeurt er als er aan boord Corona wordt geconstateerd? Rederijen hebben afspraken gemaakt met medische faciliteiten in landen, die tijdens de cruise worden aangedaan. De bezettingsgraad van de schepen blijft voorlopig veel lager dan gebruikelijk. Zo kan de afstand tussen gasten beter bewaard worden, maar is er ook extra accommodatie beschikbaar voor quarantaine van een gast of bemanningslid. De rederijen assisteren bij medische verzorging, behandeling, land-quarantaine en de thuisreis. Deze veel gestelde vragen worden regelmatig uitgebreid en aangepast. Staat uw vraag er niet tussen? Neem gerust contact op, ik assisteer u graag!