Contact

T +31 6 27109448  (ook voor Whatsapp)

E  clara@claraschoice.nl

FB.png
insta.png

Clara’s Choice/Clara Gruben is zelfstandig ondernemer en aangesloten bij United Travel ; de franchiseorganisatie voor zelfstandige reisadviseurs.
Alle boekingen worden ondergebracht bij United Travel (ANVR 5471 en SGR 3642). U boekt bij en betaalt aan United Travel (ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 59901152).

Privacy statement 

  • claragruben

Eerste hulp bij zeeziek zijn…

Laat ik als eerste zeggen, dat ik gelukkig geen last heb van zeeziekte. Van mensen die er wel last van hebben, hoor ik namelijk hoe ellendig ze zich dan voelen… Het is mijn vak nog wel eens onderwerp van gesprek: in welke hut heb ik het minste last van zeeziekte, wat kan ik doen als ik last van zeeziekte heb etc. Er is dus wel iets aan te doen!




Toen ik bijna 25 jaar geleden mijn eerste cruise ging maken, wist ik nog niet of ik last zou hebben van zeeziekte. Ik werkte net in de cruise-branche en moest natuurlijk, samen met een aantal collega’s, kennismaken met het cruisen. En dan natuurlijk vooral over de cruise zelf: hoe gaat zo’n cruise in zijn werk, waar leg je aan, hoe zien de kamers (o nee hutten) eruit… Het cruisen vond ik meteen leuk, de tweede dag belde ik (toen nog zonder mobiele telefoon, dus vanuit een telefooncel aan land) naar huis: dit gaan wij ook doen! En ik cruise nog steeds samen, ook nog regelmatig met mijn gezin…!



Maar goed, thema zeeziekte dus.


Eerlijk gezegd was ik er wel een beetje bang voor en dus won ik de beste adviezen in bij de plaatselijke apotheek en ging met verschillende middelen op pad. Daar was een blauw doosje bij en de apotheker zei dat dit wel eens mijn beste wapen zou kunnen worden.

De cruise begon en ik was vooral druk om mij alles eigen te maken: inscheping, sloepenrol, de plattegrond van het schip… De eerste dagen was ik druk met het vinden van mijn weg op het schip. En toen kwam het traject van Mallorca naar Barcelona, er werd windkracht 9 voorspeld. Juist op die dag waren wij als reisagenten uitgenodigd op de brug. Tegenwoordig vinden dat soort bezoekjes uit veiligheidsoverwegingen niet meer plaats, maar voor 9/11 kon dat nog…



Maar goed, thema zeeziekte dus.


Windkracht 9 kwam en tegelijkertijd was het prachtig weer, de zon scheen volop. Gelukkig voelde ik mij prima en begaf mij naar de brug. Via het zonnedek, dat inmiddels vrijwel leeg was…

Ook op de brug was het rustig, van de grote groep reisagenten waren er slechts enkele aanwezig. De anderen voelden zich minder goed en waren richting hut gegaan. De kapitein vertelde ons wel wat de (echte!) beste remedie tegen zeeziekte was. Behalve frisse buitenlucht en kijken naar de horizon bestond dit uit 3 onderdelen, die dan ook voor ons klaar stonden: een glaasje Champagne, een hartig toastje en schijfjes zure appel. De Champagne zodat je evenwichtsorgaan iets minder gevoelig is, toastje en appel voor zout en zuur in je maag. Oké, ik heb deze wijze les meegenomen en vertel het nog regelmatig aan gasten.

Na het brugbezoek begreep ik dat veel collega’s ziek waren. Het was onmogelijk om met Champagne, toastje en appel langs hun hutten te gaan, maar ik had wel het ‘blauwe doosje’ waar ik zelf geen gebruik van hoefde te maken. Zo bezocht ik enkele collega’s, die er dankbaar gebruik van maakten. Ik wist niet dat twee collega’s van hut hadden gewisseld met twee gasten, ik weet nu niet meer waarom. Ik klopte aan bij de bewuste hut en na enige tijd hoorde ik wat geschuifel bij de deur en deed één van onze gasten open. Ik stond daar met dat blauwe doosje en kon natuurlijk niet anders dan excuseren voor het storen en vragen of het goed met hen ging. De heer zei ‘met mij wel, maar mijn vrouw is zo ziek.’ Uiteraard kregen zij ook een donatie uit het blauwe doosje.

Terug op kantoor kwam er een briefje van deze klant: Mooie cruise hebben we gemaakt. En wat een betrokken reisagent aan boord. Zelfs in de hut werden nog tabletjes tegen zeeziekte uitgedeeld!